Tre låtar som kan få mig att börja gråta




Ingemar Johansson - Alltid på väg
Jag växte upp med den här låten. Min pappa sjöng den ofta i kyrkan. Musiken är mycket vacker, och texten är längtande. Det är visserligen en psalm och är inte troende, men håll med om att musik kan vara mer mångbottnad än så? Den inledande textraden "Jag är alltid på väg mot en avlägsen destination" griper tag i magen på mig varje gång jag hör låten.
Dagar när ingenting stämmer och varenda beslut dittills verkar felaktigt och dumdristigt, slår jag på "Alltid på väg". Ibland knyter jag näven i fickan och tar tjuren vid hornen. Ibland vill jag falla handlöst till golvet och gråta.





Lars Winnerbäck - Timglas
En låt om att vara obehagligt mycket svagare än vad man ibland ger sken av att vara. Om att apatiskt se på när världen som man känner den raseras. Om att vilja släppa taget om allt. Trots att man kanske inte har någonting kvar att släppa taget om.



Håkan Hellström - Nu kan du få mig så lätt
Euforiskt och vackert porträtt av det naknaste i världen - uppgiven förälskelse. Vill förlora mig låten och sjunga med högt när jag hör refrängen. Gör aldrig det.

Kommentarer
Postat av: rebecca

naa eddie. ibland vill man väl ge dig en kram och säga att allt kommer att ordna sig. jag tönkte för övrigt gråta till nu kan du få mig så lätt på fredag- live!

2009-02-23 @ 21:37:56
URL: http://kvarteretskutan.blogg.se/
Postat av: johanna

väldigt fina alla tre och fint skrivet

2009-02-23 @ 22:27:09
URL: http://nakeddays.blogg.se/
Postat av: johanna

väldigt fina alla tre och fint skrivet

2009-02-23 @ 22:27:13
URL: http://nakeddays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0